KRAP

LA2 og KRAP

Skab tryghed og udvikling med LA2 og KRAP
På vores 6-dages kursus får du en praktisk indføring i LA2’s tre planer:
Trivsel, Tryghed og Læring – kombineret med KRAP’s anerkendende og ressourcefokuserede metoder.
En helhedsorienteret tilgang til dig, der vil styrke både borgerens og din egen faglige udvikling.

Fredericia

Opstart September 2025

Greve

Opstart September 2025

Udtagelser fra kusister

Hvad er LA2/LA2u?

LA2 er et samtale- og refleksions­redskab, der er inspireret af low arousal- og recoveryorienteret tilgang. Formålet er at fremme trivslen og nedbringe voldsomme episoder. Borgeren og den fagprofessionelle undersøger sammen borgerens trivsel, ressourcer, netværk, mestringsstrategier, håb og drømme. Dette sker med udgangspunkt i borgerens indefra-perspektiv.

Derudover arbejder de fagprofessionelle i et udefra-perspektiv med de faglige tilgange, hvor udgangspunktet er borgerens tanker, oplevelser og udsagn. Hvis borgeren ikke selv er i stand til at udrykke dette, anvendes det tilstræbte indefra-perspektiv, hvor der arbejdes med perspektivskifte for en forståelse af borgerens verden.

LA2 arbejder med tre planer, som har udgangspunkt i forebyggelse, håndtering og læring:

🔹 Trivselsplanen handler om at forebygge med afsæt i borgerens hverdagstrivsel. Hvordan kan borgeren, de fagprofessionelle og netværket arbejde med trivselsfremmende strategier i hverdagen? Trivselsplanen skal sikre, at borgeren oplever sig hørt, værdsat og forstået. Udgangspunktet for den faglige støtte er borgerens ønsker, drømme og håb.

🔹 Tryghedsplanen anvendes i forbindelse med affektudbrud, som kan være udadrettet eller selvskadende adfærd. Planen er bygget op omkring affektudbrudsmodellen, der arbejder med perioden op til udbruddet, under og efter. Tryghedsplanen hjælper med at undgå, mindske og håndterer affektudbrud. Planen hjælper også med at sikre et trygt arbejdsmiljø for de fagprofessionelle.

🔹 Læringsplanen handler om at bruge episoder og hændelser som afsæt for læring – både for borger og medarbejder. Refleksion over konkrete episoder anvendes til fælles forståelse af de bagvedliggende årsager og derved at undgå eller mindske lignende episoder fremadrettet. Læringsplanen giver både borgeren og de fagprofessionelle større indsigter i borgerens mestringsstrategier, intentioner og behov.

De 3 ovenfor beskrevne planer findes hver i 3 udgaver: en til borgere med verbalt sprog, en til borgere uden verbalt sprog og en til de fagprofessionelle. LA2 anvendes både indenfor socialpsykiatri og handicap. Der er udarbejdet en del grafisk støttemateriale, så det kan anvendes til borgere med begrænset verbalt sprog.

 

LA2 og LA2u baserer sig på et tæt samarbejde mellem borger og medarbejder, hvor de via samtaler og fælles refleksioner bliver klogere på borgerens trivsel og derved får mulighed for at sikre en tryg hverdag for alle.

Hvad er KRAP ?

KRAP står for Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik. Det er en systematisk tilgang til arbejdet med mennesker, hvor man kombinerer det bedste fra kognitiv psykologi med et anerkendende og ressourcefokuseret menneskesyn.

KRAP tager afsæt i, at alle mennesker rummer ressourcer og muligheder – også når de er udfordrede. Ved at bruge konkrete redskaber og strukturerede refleksionsskemaer skaber KRAP overblik, retning og udvikling – både for borger og fagperson.

De tre grundsten i KRAP er:

🔹 Det kognitive perspektiv: Her arbejder man med tanker, følelser og handlinger. Borgeren støttes i at blive bevidst om sine egne mønstre og strategier – og i at udvikle nye. Gennem fx kognitiv sagsformulering, 4-kolonne-arbejde og perspektiv skemaer kan man kortlægge og forstå problemstillinger.

🔹 Det ressourcefokuserede perspektiv: I stedet for at tage udgangspunkt i fejl og mangler, ser KRAP på styrker, kompetencer og muligheder. Gennem fx Ressourceblomsten og mestringsskemaer får borgeren øje på egne ressourcer – og kan tage dem aktivt i brug.

🔹 Det anerkendende perspektiv: Anerkendelse er en grundlæggende værdi i KRAP. Det handler om at møde borgeren med respekt, nysgerrighed og forståelse – og om at skabe en tryg relation, hvor udvikling kan finde sted.


KRAP er ikke kun en metode – det er en måde at tænke og arbejde på. Det er en pædagogisk tilgang, der gør det muligt at dokumentere, planlægge og evaluere udviklingsarbejde på en enkel og overskuelig måde. KRAP anvendes i dag bredt i arbejdet med børn, unge, voksne og ældre – i både socialpsykiatri, specialområdet, botilbud, skoler og beskæftigelse.

Kombinationen af LA2 og KRAP giver et stærkt fundament i det pædagogiske arbejde.

Såvel LA2 som KRAP har fokus på trivsel, mestringsstrategier, ressourcer, netværk og forskellige perspektiver. LA2’s fokus på borgerens indefra-perspektiv og betydningen heraf giver mulighed for at en større forståelse for borgeren. KRAP’s fokus på ressourcer og anerkendelse giver mulighed for faglige tilgange, som understøtter borgerens trivsel.

Sammen skaber de en tilgang, der både er menneskelig og fagligt funderet.

På KRAP Grundkursus får du ikke bare viden

– du får også bøgerne med hjem.